|

Word een talent magneet – investeer in duurzaamheid

Voor organisaties wordt het steeds belangrijker om zingeving onderdeel te maken van het businessmodel. Waardevol werk bieden, creëert een grotere betrokkenheid van medewerkers. Maar wat voeg je als organisatie toe aan de maatschappij? En hoe doe je dat op een manier die past bij jouw organisatie?

Een hele uitdaging. Maar gelukkig hoef je dat niet alleen te doen! De kans is namelijk groot dat veel mensen binnen je organisatie zich hier graag voor inzetten. Het bijdragen aan een betere wereld maakt hun werk waardevoller.

 

Duurzaamheid: belangrijke arbeidsvoorwaarde voor generatie Z 

Bij elk sollicitatiegesprek opnieuw stelt jong talent de vraag: “Wat doen jullie aan duurzaamheid?” Herkenbaar? Voor generatie Z, de nieuwe toetreders op de arbeidsmarkt, is het bijdragen aan een betere wereld meer dan een ‘nice to have’ om te kiezen voor jouw organisatie.  

 

De krapte in de arbeidsmarkt geeft jou dus nog een extra argument om als organisatie je bijdrage te leveren aan een maatschappelijk vraagstuk. Klimaatverandering, kansen ongelijkheid, armoede, eenzaamheid, de energietransitie, woningtekort en ga zo maar door. Welke kies jij? Maatschappelijke uitdagingen genoeg om een bijdrage aan te kunnen leveren!

Talent aantrekken en behouden? Zó verduurzaam je je organisatie

Wat is jouw trigger? 

Het plaatje van smeltende ijskappen kennen we inmiddels wel. Ga jij hiervan in de actiemodus? Don’t think so. Het blijkt dat iedereen getriggerd wordt op een ander maatschappelijk thema. Voor de een staat armoede bovenaan het lijstje. Voor de ander is dat het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen. De sleutel tot succes bij duurzame gedragsverandering ligt bij het vinden van deze persoonlijke trigger. Om vervolgens de ruimte te geven om op dat thema een bijdrage te leveren. Stimuleer en ondersteun dit als organisatie.

 

Dream big but keep it simple: een voorbeeld uit de praktijk 

 

Trainee Ormit Talent: Sanne Honée 

Opdrachtgever: een financiële instelling 

Haar passie ligt bij het bijdragen aan de klimaatdoelstellingen 

 

Haar kerntaken in de opdracht hadden geen directe link met duurzaamheid. Maar ze kreeg wél de ruimte om hieraan te werken. Ze sloot aan bij een werkgroep over duurzaamheid binnen IT. Daarnaast organiseerde ze een workshop duurzaamheid voor het team. Niet alleen was dit leerzaam en inspirerend voor haarzelf. Het zette anderen aan tot denken over hoe zij kunnen bijdragen aan de duurzaamheidsambitie van de organisatie.  

 

Een goed voorbeeld van een bijdrage aan de transitie naar een duurzame bedrijfsvoering. Én tegelijkertijd inspirerend en verbindend voor medewerkers.

 

“Door het organiseren van een workshop, heb ik het team meer kunnen vertellen over de duurzaamheidsambities van de organisatie. Naast dat ik hier zelf veel van geleerd heb, hoop ik dat zij anders naar hun werk zijn gaan kijken”.

Sanne Honée

Practise what you preach

Naast dat je medewerkers de ruimte geeft, geef je als organisatie het goede voorbeeld. Draag met je eigen bedrijfsvoering bij aan een betere wereld.

  • Wat zijn jouw duurzaamheidsambities?
  • Wat zijn de concrete doelen voor bijvoorbeeld het terugdringen van de eigen CO2-voetafdruk of het bevorderen van diversiteit en inclusie.
  • Wat zijn de acties die je gaat ondernemen om die doelen te bereiken?
  • Wie gaat binnen jouw organisatie met deze acties aan de slag?

Het delen van initiatieven op dit vlak inspireert (toekomstige) medewerkers. Je geeft mensen de kans om bij te dragen aan maatschappelijke thema’s.

Impact maken? Zó doe je dat!

6 tips: samen aan de slag om het goede voorbeeld te geven

  1. Daag je mensen uit om na te denken over hoe zij bij willen dragen aan je duurzaamheidsambities.
  2. Geef ze de ruimte om aan de slag te gaan met hun ideeën, in tijd, maar ook in geld als zij een goed idee hebben.
  3. Geef als directie en management het goede voorbeeld! Dat motiveert mensen om ook te veranderen.
  4. Neem feedback serieus, zodat mensen zich gehoord voelen.
  5. Zet ambitieuze doelen voor de organisatie. Leg de verantwoordelijkheid bij de mensen die het ook echt kunnen veranderen.
  6. Wees transparant over je voortgang en eerlijk over wat nog niet goed gaat. Zo weten mensen ook hoe ze bij kunnen dragen.

 

Talent aantrekken en behouden? Verduurzaam je organisatie

Heeft jouw organisatie het vermogen om talent aan te trekken, te motiveren én te behouden? Dit vermogen is bepalend voor het succes van een organisatie. Talent is én blijft voorlopig schaars. Het werken bij een organisatie met een duurzame bedrijfsvoering staat hoog op de wishlist van jouw toekomstige medewerkers. Hoe duurzaam zijn jullie?

Duurzame bedrijfsvoering is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Het vergt een (gedrags)verandering van alle medewerkers. Niet alleen generatie Z, maar iedere medewerker heeft zijn eigen trigger als het gaat om het bijdragen aan maatschappelijke thema’s.

Weten jouw medewerkers op welk thema zij een bijdrage willen leveren? En past dat ook bij de ambities van jouw organisatie op maatschappelijk vlak? Ontdek in dit artikel hoe jouw mensen hun Ikigai vinden. Na het lezen van het artikel weet je wat er nodig is om je medewerkers verder te helpen met het vinden van hun maatschappelijke trigger. Download het artikel direct.

Meer weten?

Download de whitepaper

Lees hier meer over dit onderwerp…

‘The war for talent’ is pas net begonnen!

Toptalent: organisaties vechten er om. De ‘war for talent’ is volop gaande. Het verliezen van toptalent is sinds de opkomst van COVID-19 het grootste risico voor de lange termijn groei van organisaties. Het vinden, aantrekken en behouden van talent is topprioriteit. Maar wat zoeken talenten in een baan?

Talentencrisis: Van uitdaging tot oplossing

Het welbekende talentprobleem. Te weinig talent met future skills. En te veel vacatures voor het wel geschikte talent. Jouw ambitieuze organisatie wil verder en vooruit. Maar hoe dan?
Lease auto ormit talent blog

Welke leaseauto krijg ik?

Voor talenten van nu is een leaseauto minder belangrijk geworden. Maar welke triggers kun je wél inzetten om talent aan je te binden?