|

Waarom je MVO beleid belangrijk is voor Gen Z

Bijna iedere grote organisatie heeft wel iets van een MVO-beleid. Het ene bedrijf is daar (zichtbaar) wat actiever mee dan de ander. Los van allerlei doelstellingen van de Nederlandse overheid, de EU en de intrinsieke motivatie om als organisatie je steentje bij te dragen, wordt MVO ook steeds belangrijker om nieuwe mensen aan te trekken. Vooral de jongere generatie, Gen Z, hecht veel waarde aan hoe maatschappelijk en klimaatvriendelijk een bedrijf is. Wil je jong talent aantrekken? Dan is het dus belangrijk om je MVO-beleid op orde te hebben.   

De drie meest bekende pijlers van het MVO-beleid zijn People, Planet en Profit. Voor Gen Z zijn zeker de eerste twee heel belangrijk. Maar waarom precies? 

1

People: Prioriteer maatschappelijk verantwoorde doelen

Voor Gen Z zijn onderwerpen als diversiteit en inclusiviteit, klimaat, duurzaamheid en sociale gerechtigheid belangrijk. Zorg ervoor dat deze thema’s terugkomen in je mission statement, waardes en bedrijfscultuur. Wanneer je als organisatie je actief inzet hiervoor, maak dat dan zichtbaar op je website en socials. Wil je meer impact maken en Gen Z aanspreken? Overweeg dan om een partnership aan te gaan met een goed doel of stichting die deze generatie aanspreekt.  

2

Planet: Focus op duurzaamheid

Implementeer een duurzaamheidsbeleid waarbij je bijvoorbeeld co2 uitstoot reduceert, minder afval produceert en milieuvriendelijke producten gebruikt. Ook hier kan je je aansluiten bij duurzaamheidsinitiatieven, bijvoorbeeld het statiegeld van je blikjes en flesjes doneren aan The Plastic Soup Foundation. Betrek vooral de young professionals bij het opstellen van je duurzaamheidsbeleid en het uitvoeren van alle initiatieven. Communiceer intern en, waar mogelijk, naar je klanten toe wat je allemaal doet op het gebied van duurzaamheid. 

3

Profit: Eerlijkheid en transparantie

Geef prioriteit aan eerlijke arbeidsomstandigheden, ethische inkoop en transparante bedrijfspraktijken. En vergeet ook niet inzichtelijk te maken hoe je de Profit van de organisatie inzet voor de People en de Planet! Probeer ook voor deze pijler je inzet zichtbaar te maken op social media en bijvoorbeeld je website.  

Een aantal praktische tips

Betrek Gen Z 

Voor Gen Z is autonomie en zelfstandigheid heel erg belangrijk, dus geef hen de ruimte om op dit gebied initiatief te nemen en goede ideeën uit te voeren. Met hun frisse blik en behoefte om bij te dragen aan een betere wereld kan jouw organisatie met deze young professionals echt het verschil maken. Door Gen Z te betrekken creëer je ook draagvlak voor je MVO-beleid binnen je organisatie. Bovendien is er niks zo krachtig als word of mouth, dus als de Gen Z’ers met anderen delen wat je doet, is jouw organisatie meteen een stuk aantrekkelijker voor andere young professionals.  

Zichtbare, heldere en vooral eerlijke communicatie 

Wil je Gen Z van buitenaf aantrekken? Zorg dan voor een heldere en zichtbare communicatie over je MVO-beleid. Maak gebruik van social media en andere kanalen om je iniatieven in the spotlight te zetten. Wees dan wel oprecht en authentiek over je inspanningen; Gen Z prikt er zo doorheen wanneer je je beter voordoet dan dat je daadwerkelijk bent. 

Maak je MVO-rapport aantrekkelijk 

Het MVO-rapport is een mooi document waar al je inspanningen in samenkomen. Een zeer goede tool dus om Gen Z te laten zien wat de organisatie allemaal doet! Maar niemand, zeker de jongere generatie niet, leest zo’n document wanneer het een enorme lap tekst is. Wil je dat zoveel mogelijk mensen het rapport ook daadwerkelijk gaan lezen? Zorg ervoor dat het rapport aantrekkelijk is en makkelijk te lezen. Laat vooral zien wat je doet, in plaats van het te omschrijven. Met tools als Foleon, Maglr en Storydoc maak je in een handomdraai interactieve rapporten die iedereen wil lezen.  

Voor onze trainees is maatschappelijk verantwoord ondernemen ook belangrijk. Zo ook voor Josja Veul, zij was bij BAM Energy Systems verantwoordelijk voor het implementeren van een aantal duurzaamheidsinitiatieven. En voor Sanne Honée is het haar missie om de wereld een betere plek te maken. Met haar kennis over sustainability is het niet meer dan logisch dat zij voor Ormit Talent ook onze Duurzaamheidsadviseur is! 

In de blog ‘Duurzaamheid: een belangrijke arbeidsvoorwaarde voor generatie Z’ lees je nog meer over waarom een sterke focus op duurzaamheid belangrijk is om een aantrekkelijke organisatie te zijn voor young professionals.

Ben je op zoek naar young professionals? Zorg dus voor een helder MVO-beleid. Eentje die deze jonge generatie aanspreekt en ook makkelijk terug te vinden is op al je kanalen. Betrek vooral de young professionals van je organisatie bij het opstellen van dit beleid en/of bij het organiseren van allerlei MVO-initiatieven. 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat natuurlijk al hoog op je agenda, maar nu heb je nog een extra reden om er nog meer prio aan te geven.  

Eager for more?

Wil je meer weten over wat Gen Z belangrijk vindt op de werkvloer en wat hun uitdagingen zijn? Download dan onze whitepaper ‘help! generatie Z op de werkvloer’. 

Getriggerd? Lees ook zeker deze blogs

De mentale gezondheid van Gen Z op de werkvloer

De mentale gezondheid van Gen Z is een belangrijk onderwerp dat de laatste jaren steeds meer aandacht krijgt. Een deel van deze generatie is net afgestudeerd of staat aan de start van hun carrière. Deze young professionals hebben vaak een druk leven, zowel op het werk als daarbuiten en kunnen te maken krijgen met verschillende mentale gezondheidsproblemen als ze niet de juiste keuzes maken.

Gen Z: altijd online, hoe ondersteun je ze bij een gezonde work-life balance? 

Generatie Z is opgegroeid in een tijdperk waarin technologie een grote rol speelt in hun leven en werk. Dit heeft ervoor gezorgd dat zij altijd en overal bereikbaar zijn en constant bezig zijn met werk. Dit kan leiden tot overwerken, burn-out en andere gezondheidsproblemen. Het hebben van een gezonde work-life balance is daarom essentieel voor het behoud van hun fysieke en mentale gezondheid. 

Aan het werk met generatie Z – trek talent aan met een traineeship

Jong talent vraagt om een nieuwe benadering. Een talentmagneet ben je niet zomaar. Daar is wel wat voor nodig. Durf jij het aan?