|

Wil Gen Z te veel te snel?

Het in balans brengen van de ambitie van Gen Z met de behoefte aan geduld en groei op de werkvloer brengt uitdagingen met zich mee. Beïnvloed door sociale media botst hun verlangen om te groeien soms met de realiteit van professionele ontwikkeling. Hoe breng je het belang van leren in hun huidige functies over en motiveer je hen om te blijven?

Negen maanden geleden zijn zeven dynamische talenten toegetreden tot je team, voorbestemd als je toekomstige leiders. Toch zijn er zorgen gerezen nu vijf van hen om loonsverhogingen of extra verantwoordelijkheden vragen.

‘Ze verwachten de leiding te krijgen over de meest complexe projecten zonder zich eerst te bewijzen op de eenvoudigere.’

Je bevindt je in een dilemma. Hoe breng je aan Gen Z over dat er nog veel te leren valt in hun huidige functies? Hoe motiveer je hen om te blijven en te groeien binnen jouw organisatie in plaats van elders kansen te zoeken, denkend dat ze hun huidige rollen onder de knie hebben?

Is Gen Z te snel te hoog aan het mikken?

Laten we eerst beginnen met het feit dat Gen Z nog jong is. Dit betekent dat ze nog steeds een beetje naïef zijn, grote dromen hebben en niet al te veel geduld hebben. We hebben allemaal die fase meegemaakt, toch?

Wat Gen Z echter onderscheidt van eerdere generaties is het beeld dat ze van zichzelf hebben geschetst via sociale media.

  • Salaris: TikTok-video’s zoals ‘Word rijk voor je 30e’ wekken de indruk dat geld verdienen een fluitje van een cent is.
  • Doe wat je leuk vindt: Sociale media geven een geïdealiseerd beeld van werk. Werken op afstand vanaf het strand, of vanuit kantoren die op speeltuinen lijken in Silicon Valley. Door blootstelling te hebben aan mensen die alleen doen wat ze leuk vinden en niet aan de belastende taken die ermee gepaard gaan, is er een verkeerde perceptie over werk ontstaan.
  • Mentaliteit van snelle oplossingen: TikTok staat vol met video’s die je helpen alles in een handomdraai op te lossen. Dit legt vooral de nadruk op de resultaten in plaats van op het proces van het beheersen van vaardigheden.
  • De inhoud op sociale media is kort en bondig. Niet overtuigd? Veeg of scroll gewoon naar de volgende video. Dit maakt Gen Z snel verveeld en op zoek naar iets nieuws en opwindends.
  • ‘Experts’ in alles: Veel mensen op sociale media beweren dat ze na slechts 1 of 2 jaar ervaring een expert of strategische partner zijn.

Frustratie als indicator voor groei

Terwijl Gen Z de arbeidsmarkt betreedt, kan het vinden van een balans tussen de verwachtingen van sociale media en de huidige regels in de zakenwereld verwarrend zijn.

Het besef dat werk geduld vereist en taken met zich meebrengt die ze niet leuk vinden, kan leiden tot gevoelens van uitputting en twijfel aan hun keuzes.

Daarom is het wanneer een jong talent ‘moeilijk’ begint te doen of zich gefrustreerd voelt vaak een teken. Ze hebben ofwel niet genoeg verantwoordelijkheid of worden niet ter verantwoording geroepen voor hun werk. Als dit het geval is, hebben ze de tijd om te klagen en moeilijk te doen. Indien mogelijk is de beste tegenaanval het vinden van manieren om hen meer verantwoordelijkheid te geven.

Heb je geen projecten met grotere verantwoordelijkheden?

6 dingen die je kunt doen om Gen Z gemotiveerd te houden

Bij het werken met jong talent ligt de uitdaging in het begeleiden van hen door de realiteiten van werk, terwijl hun motivatie behouden blijft. Jouw investering en hun doorzettingsvermogen zijn hierbij essentieel. Door deze gedreven talenten goed te begeleiden, bereid je de toekomstige leiders van jouw organisatie voor.

01

Introduceer AI in het team

Maak van deze gelegenheid gebruik om AI in je team te introduceren. Vraag Gen Z om AI-tools te testen die de huidige werkwijzen kunnen verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van analyses, het beheren van vergaderingen, tekst redacties, procesbeoordelingen, enzovoort.

02

Laat ze meelopen met ervaren collega’s

Geef ze de kans om ervaren collega’s te volgen, zodat ze kunnen worden blootgesteld aan extra verantwoordelijkheden. Door hen aan te moedigen aantekeningen te maken, feedback te geven en actief mee te denken, creëer je een situatie waar iedereen wint.

03

Maak hen verantwoordelijk voor betrokkenheid en cultuuractiviteiten

Gen Z drukt zichzelf uit door hun verschijning, maar ze zijn ook geïnteresseerd in informele werkactiviteiten. Moedig hen aan om het voortouw te nemen bij het bevorderen van een bloeiende gemeenschap op de werkvloer.

04

Maak hen verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling

Geef hen de mogelijkheid om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun persoonlijke ontwikkeling. Moedig talenten aan om zowel vakinhoudelijke als sociale vaardigheden te identificeren waarop ze willen verbeteren. Zorg voor ondersteuning en houd dit proces goed in de gaten.

 

05

Geef voortdurend en constructieve feedback

Focus niet alleen op de successen; help hen inzicht te krijgen in wat ze nog kunnen verbeteren en betrek hen bij de uitdagingen van de taken. Geef regelmatig feedback na elke taakaflevering.

06

Geef hen perspectief

Hoe en wanneer verwacht je dat deze talenten zich ontwikkelen? Als dit binnen dezelfde functie is voor de komende 3 jaar, bespreek dan waar de kansen voor persoonlijke groei liggen. Betrek indien nodig HR en introduceer hen in hoe loopbaanontwikkeling binnen jouw organisatie wordt vormgegeven.

Als een jong talent om een salarisverhoging vraagt en je kunt deze nog niet bieden, biedt dit artikel 5 alternatieve vormen van compensatie aan.

Jouw samenwerking met Gen Z is een gedeeld avontuur op de werkvloer. Omarm hun enthousiasme, begeleid hen door de subtiele aspecten van jouw vakgebied, en ontdek hoe hun specifieke inzichten bijdragen aan de ontwikkeling van jouw team. Het draait niet alleen om het managen van Gen Z; het gaat erom de toekomstige leiders van jouw bedrijf te begeleiden en te inspireren.

Getriggerd? Lees ook zeker deze blogs

Gen Z begeleiden op de werkvloer: Uitdagen met een vangnet!  

Gen Z is opgegroeid in een wereld vol mogelijkheden. Dit is natuurlijk fantastisch, maar kan ook overweldigend zijn. Het roept vragen op als: Hoe breng ik focus aan? Wanneer doe ik het goed? In het onderzoek dat Ormit Talent heeft uitgevoerd onder 800 Gen Z’ers geven ze dan ook aan behoefte te hebben aan zowel vrijheid als aan duidelijke doelen en kaders.

Voorbij het salarisspel

Het behouden van Gen Z-talent is geen gemakkelijke taak. Die frisse geesten met een uniek gevoel voor stijl en een diep verlangen naar een gezonde balans tussen werk en privé. Het is een overwinning om hen aan boord te krijgen, maar ervoor zorgen dat ze blijven is waar het echt om draait.

Sneakers, piercings en geen vergaderingen voor 10 uur ’s ochtends

Gen Z kijkt op een andere manier naar de werkplek en zet ons aan tot een flexibelere en inclusievere werkomgeving. Dit is niet nieuw. Elke generatie brengt een kantoorrevolutie met zich mee. Hoe ga jij hiermee om?