Voorbij het salarisspel
Het behouden van Gen Z-talent is geen gemakkelijke taak. Die frisse geesten met een uniek gevoel voor stijl en een diep verlangen naar een gezonde balans tussen werk en privé. Het is een overwinning om hen aan boord te krijgen, maar ervoor zorgen dat ze blijven is waar het echt om draait.
Jong talenten worden overspoeld met veel jobkansen, waaronder die van jou. Het is belangrijk om een stabiele stroom van nieuw talent te verzekeren, maar het behouden ervan is de echte uitdaging. Het investeren in jong talent belooft voordelen op lange termijn, maar wat heeft het voor zin als ze binnen acht maanden vertrekken voor een hoger salaris? Dit is niet alleen klap voor jouw tijd en budget, maar ook een tegenslag.
Nadat je die talentenpijplijn hebt opgebouwd, is het doel om deze te behouden en deze jonge potentieel te koesteren tot toekomstige leiders. Blijf hen motiveren tijdens hun interne loopbaantraject en zorg ervoor dat je de basis op orde hebt.
Is het salaris een dealbreaker?
Stel je dit voor: 52% van Gen Z beschouwt het salaris als de belangrijkste drijfveer voor het kiezen van een baan. Bovendien zou 56% hun huidige baan verlaten voor een beter salaris elders. Dus wat gebeurt er wanneer exitgesprekken onthullen dat mensen vertrekken vanwege het geld? Zijn ze puur op zoek naar geld, of is er meer aan de hand?
Hier is de realiteit: Gen Z heeft echte financiële behoeften, zonder gedreven te worden door hebzucht. Als de meest financieel onafhankelijke generatie hebben ze een hoger inkomen nodig om te voorzien in de kosten van het zelfstandige leven – van het huren van een appartement tot het nemen van een vakantie om te ontspannen. De kosten van levensonderhoud zijn gestegen en een goede balans tussen werk en privé brengt vaak extra uitgaven met zich mee. Sommigen zouden beweren dat luxes zoals wandeltochten en Matcha Lattes optioneel zijn, maar wij beschouwen ze eerder als nieuwe basisverwachtingen van deze generatie.
Voorkom dat je beste talent te snel vertrekt voor geld.
Welvaart kan gaan over geld, maar het kan ook een verhaal zijn van persoonlijke groei, ervaringen en een gevoel van verbondenheid. Investeer in deze drie gebieden en transformeer je recente aanwinsten in je toekomstige leiders op lange termijn.
Geef prioriteit aan persoonlijke groei boven financieel gewin.
- Investeer in mentorschap, coaching en trainingsdagen om Gen Z het gevoel te geven dat ze rijker worden op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Laat ze voelen dat ze nog niet zijn uitgeleerd en dat als ze vertrekken, ze grote leermogelijkheden mislopen.
- Bijvoorbeeld: Geef ze een budget voor persoonlijke ontwikkeling en laat ze hiermee jaarlijks een persoonlijk ontwikkelingsplan maken. Sta hen ook toe dit budget te gebruiken voor het ontwikkelen van vaardigheden die niet direct verband houden met hun huidige rol, zoals het leren spelen van piano.
Creëer een gevoel van verbondenheid
- Als je merkt dat Gen Z niet graag naar kantoor komt, heb je werk te doen. Een goede sfeer op het werk is de op één na belangrijkste reden (34%) waarom jong talent voor een baan kiest. Ze willen plezier hebben en het gevoel hebben dat ze behoren tot een informele familie in plaats van tot een formele groep.
- Bijvoorbeeld: Laat Gen Z informele uitstapjes voor het team organiseren en laat hen werk associëren met vakanties. Vraag jong talent wat hen zou kunnen helpen om zich meer verbonden te voelen met het team en de organisatie.
Trots op projecten en verantwoordelijkheden
- Gen Z wil trots zijn op wat ze doen. Verduidelijk het doel achter hun werk – of het nu gaat om het opbouwen van hun carrière of bijdragen aan een betere wereld. Hoe meer ze het gevoel hebben dat hun werk daadwerkelijk bijdraagt aan hun leven, hoe meer ze zullen investeren in hun werk.
- Bijvoorbeeld: Begin elke vergadering met de hoogste visie en doelen van je team en organisatie. Laat hen een persoonlijk impactplan maken op basis van de bedrijfsstrategie.
Meer weten over Gen Z?
Benieuwd hoe je de kracht van Generatie Z optimaal benut? In dit rapport zetten we alles voor je op een rijtje!
Je leest over:
✅Wie is generatie Z precies?
✅Hoe trek je Generatie Z aan?
✅Hoe behoud je Generatie Z in jouw organisatie?
✅Hoe begeleid je Generatie Z bij de start van hun carrière?
✅Hoe manage je Generatie Z op een passende manier?
✅Hoe laat je Generatie Z impact maken en bijdragen aan een betere wereld?