|

5 kenmerken van Gen Z die je als organisatie moet weten

Een krappe arbeidsmarkt, the war for talent, medewerkers boeien om ze te binden en te behouden, allemaal uitdagingen waar werkgevers vandaag de dag tegenaan lopen. En dan is er ook nog een volledig nieuwe generatie die staat te trappelen om hun carrière te beginnen: Generatie Z.  

Gen Z’ers zijn jongeren geboren tussen 1997 en 2012. Een groot deel van Gen Z zijn dus aan het afstuderen of zijn al young professionals. Het is dus handig om als manager je te verdiepen in deze generatie. Dan weet je wat een organisatie voor deze generatie aantrekkelijk maakt en hoe je hen het beste kan begeleiden.  

1. Tech-savvy 

Gen Z is de eerste generatie die volledig online is opgegroeid. Ze zijn ook de generatie waarbij technische innovaties elkaar in rap tempo opvolgen. Dit betekent dat ze precies weten hoe ze technologie goed kunnen inzetten. Ook een kenmerk is dat ze niet bang zijn om gebruik te maken van de nieuwste technologie in zowel hun privé als professionele leven. Gen Z is dus een zeer geschikte generatie om een bijdrage te leveren aan het innoveren van je organisatie. Wil je aantrekkelijk zijn voor Gen Z? Zorg er dan voor dat ze beschikking hebben over de nieuwste tools en techniek. Zo verbeter je hun productiviteit en betrokkenheid bij het bedrijf. 

Altijd online en bereikbaar zijn, brengt ook risico’s met zich mee. Het kan leiden tot overwerken, burn-out en andere gezondheidsproblemen. Het hebben van een gezonde work-life balance is daarom essentieel voor het behoud van hun fysieke en mentale gezondheid.

2. Focus op diversiteit en inclusiviteit 

Gen Z is de meest diverse generatie in de geschiedenis. Ze hechten dan ook veel waarde aan diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer. Het is voor hen belangrijk om te werken voor een organisatie waar iedereen gelijk en met respect wordt behandeld. Wil je deze young professionals aantrekken? Laat dan zien hoe divers je organisatie is, of wat je eraan doet om allerlei soorten mensen aan te trekken. Wil je ze vervolgens behouden? Zorg er dan voor dat je personeelsbeleid op orde is en dat het eerlijk is geregeld voor iedereen binnen de organisatie.  

Praktische voorbeelden van diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer:

Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat organisaties vrije dagen aanbieden, maar dat medewerkers flexibel zijn om nationale feestdagen te ruilen met dagen die voor hen belangrijk zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan andere religieuze feestdagen die zij liever vieren. Andere dingen waar je aan kan denken zijn de voertaal van de organisatie en het taalniveau van interne communicatie. Maar ook bijvoorbeeld aan goed ingerichte stilteruimtes en kolfruimtes. Belangrijk is dat iedereen zichzelf kan zijn binnen jouw organisatie.

3. Ondernemend 

Gen Z is een ondernemende generatie. Door de Coronapandemie hebben ze ondervonden dat je je baan binnen mum van tijd weer kwijt kan zijn. Daarom hebben ze geleerd om hun kansen te spreiden. Dit doen ze door te werken voor meerdere werkgevers of zelf te ondernemen. Op de werkvloer kan je dit als het ware nabootsen door ze aan te moedigen om zelf initiatief te nemen, ze te betrekken bij verschillende projecten en genoeg kansen te bieden om zichzelf te ontwikkelen. 

Laat ze ook leren om eigenaarschap te voelen en initiatieven te tonen. Belangrijk hierin is dat je hen de ruimte en vrijheid geeft ondernemend te zijn, maar wel binnen heldere kaders en met duidelijke doelen.  

In ons huidige onderzoek onder Gen Z komt deze paradox duidelijk terug. Ze willen flexibiliteit en vrijheid, maar wel binnen gestelde kaders en met duidelijke doelen. Meer lezen hierover? Download de whitepaper Help! Gen Z op de werkvloer.

4. Maatschappelijk bewust

Gen Z is erg maatschappelijk betrokken en hecht dan ook waarde aan organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het is dus belangrijk om als organisatie ervoor te zorgen dat je missie, waardes en bedrijfscultuur aansluiten bij maatschappelijke doelen. Het is daarbij wel belangrijk om open en transparant hierover te communiceren. Gen Z prikt er namelijk zo doorheen of je oprecht en eerlijk bent over je maatschappelijke betrokkenheid.

5. Snel

Gen Z groeit op in een wereld waar informatie in de palm van hun hand 24/7 bereikbaar is. Door social media krijgen zij direct feedback op alles wat ze doen door middel van comments en likes. Ze hebben dus ook op de werkvloer de behoefte aan snelheid en onmiddellijke feedback. Als manager kan je hen hierbij helpen door ze in te zetten voor projecten met een snelle doorloop en ze op tijd en regelmatig te voorzien van feedback. Hierdoor blijven ze betrokken en gemotiveerd.  

Wil je young professionals aantrekken en behouden? Dan is het dus van cruciaal belang om de karaktereigenschappen van Gen Z te begrijpen. Als manager ben je dan in staat om deze jonge generatie te ondersteunen en te laten floreren op de werkvloer. Dat is in belang van jouw organisatie, maar vooral in het belang van deze jonge mensen die nog een hele carrière voor zich hebben.  

Eager for more?

Wil jij ook zorgen dat jouw organisatie klaar is voor Gen Z? En wil je meer weten over wat zij belangrijk vinden in hun werk? Download dan nu onze whitepaper Help! Gen Z op de werkvloer. 

Meer leesvoer over Generatie Z:

De mentale gezondheid van Gen Z op de werkvloer

De mentale gezondheid van Gen Z is een belangrijk onderwerp dat de laatste jaren steeds meer aandacht krijgt. Een deel van deze generatie is net afgestudeerd of staat aan de start van hun carrière. Deze young professionals hebben vaak een druk leven, zowel op het werk als daarbuiten en kunnen te maken krijgen met verschillende mentale gezondheidsproblemen als ze niet de juiste keuzes maken.

Aan het werk met generatie Z – trek talent aan met een traineeship

Jong talent vraagt om een nieuwe benadering. Een talentmagneet ben je niet zomaar. Daar is wel wat voor nodig. Durf jij het aan?

Duurzaamheid: belangrijke arbeidsvoorwaarde voor generatie Z

Voor organisaties wordt het steeds belangrijker om zingeving onderdeel te maken van het businessmodel. Waardevol werk bieden, creëert een grotere betrokkenheid van medewerkers. Maar wat voeg je als organisatie toe aan de maatschappij? En hoe doe je dat op een manier die past bij jouw organisatie?