From farm to fork: met goed leiderschap écht impact maken
Of het nou je dagelijkse kopje koffie of thee is, de chocolade die je eet, de kleding die je draagt of de shampoo waarmee je je haar wast, de productie ervan begint ergens op het platteland mijlenver bij je bed vandaan. Helaas verloopt dit proces niet altijd even eerlijk en duurzaam. Heske Verburg is managing director van Solidaridad Europe. Samen met haar collega’s maakt zij wereldwijd impact door de internationale productieketens beter en eerlijker te maken voor iedereen.
Met slimme keuzes recht op je doel af
Van jongs af aan wist Heske al dat ze de wereld een betere plek wilde maken: “Als klein meisje was ik al van de rechtvaardigheid. Ik vond het heel oneerlijk dat ik wel gewoon naar school kon, elke dag te eten had, maar dat voor andere kinderen van mijn leeftijd niet zo vanzelfsprekend was. Ik snapte dat niet zo goed; waarom is dat dan zo? Kunnen we dat niet anders doen? Daarom koos ik voor de studie beleid en bestuur bij internationale organisaties, ik zag het als mijn roeping.”
Alleen maar beleidsstukken typen zag Heske niet zitten, dus ging ze op zoek naar wat je allemaal bij verschillende organisaties kan doen. Na haar studie bedrijfskunde in Amerika solliciteerde ze bij Ormit Talent. “Beleidsmedewerker worden leek me helemaal niks, dus ik wilde eerst in het bedrijfsleven aan de slag. Toen kwam ik terecht bij Ormit Talent. Het is een hele goede manier om je carrière te beginnen. Je kijkt rond bij verschillende bedrijven en je leert veel over jezelf; je competenties, vaardigheden, wie ben je, wat kan je en wat wil je.”
Dankzij haar ervaringen bij Ormit Talent kreeg Heske een veel beter beeld van zichzelf, waardoor ze ook snel in de gaten kreeg hoe ze verschil kon maken door de persoon die ze is. Maar ook tijdens haar opdrachten bij Ormit Talent heeft ze veel nieuwe dingen geleerd: “Ik ben heel goed in stakeholdermanagement, mensen enthousiasmeren en in een bepaalde richting krijgen. Een logische stap was dan ook dat ik na Ormit Talent bij Unicef als corporate partnership manager begon. Daar heb ik vanuit Unicef mooie partnerships met bedrijven opgezet en heb er verschillende managementfuncties gehad.”
Leiderschap op het lijf geschreven
Maar voor Heske was dat nog niet de juiste positie om echt impact te maken. “Ik heb een grote behoefte om het verschil te maken. Om écht iets te doen aan al die misstanden die er in de wereld zijn. En ik heb ook wel het zelfvertrouwen en de visie over hoe we dat het beste kunnen doen. Mijn stip op de horizon was dat ik heel graag bij een internationale ontwikkelingsorganisatie wilde werken. Maar wat precies wist ik nog niet. En toen ik keek naar de verschillende rollen binnen zo’n organisatie, wilde ik toch het liefste directeur zijn. Het is ook wel iets dat bij me past. Enerzijds omdat je met mensen samen in een team werkt en echt iets neerzet en anderzijds dat je ook die verantwoordelijkheid hebt en besluiten kan nemen. Toen ik nog niet de managing director was, vond ik het soms best frustrerend dat er besluiten werden genomen waar ik niet helemaal achter stond. Dan is het fijn om zelf de baas te zijn en zelf te kunnen beslissen wat het beste is,” lacht Heske.
Effectief leiderschap: Samenwerking, focus en diversiteit
Voor een NGO als Solidaridad staat samenwerking centraal in alles wat ze doen. In Europa heeft Solidaridad een team van 70 man en wereldwijd 1400 man. “Samen met mijn collega’s maken we die impact, je bereikt niks in je eentje. In Europa werken we meer met donoren, bedrijven en beleidsbeïnvloeding. Maar mijn collega’s in andere werelddelen werken daadwerkelijk in de fabrieken of met de boeren op het veld. Zo vullen we elkaar heel mooi aan in de hele productieketen, van farm to fork.”
Om samen die impact te kunnen maken, zijn voor Heske twee dingen heel belangrijk. Een van de trainingen bij Ormit Talent heeft vandaag de dag nog steeds effect op Heske. “Die training ging over de 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Covey. Dat heeft me het inzicht gegeven dat je moet focussen op de grote belangrijke dingen. Een van de habits is ‘keep the end in mind’, dus je moet altijd weten waar je naartoe gaat. Want als je weet waar je naartoe gaat, kan je ook plannen hoe je daar komt. Als je dat niet weet, kom je er nooit en doe je maar wat. Als je leidinggeeft aan een organisatie is dit ook heel erg belangrijk. Je moet heel duidelijk zijn over waar ga je naartoe en hoe ga je daar komen. Dat maakt dat je met je organisatie ook effectiever kan zijn.”
Naast focus is diversiteit ook heel belangrijk om dingen te bereiken: “Je hebt dat nodig om effectief te zijn. Soms werk je met mensen die alleen maar met creatieve ideeën komen, waar vervolgens niks van terecht komt. Of iemand doet dingen heel anders of loopt veel te zeuren. Ik heb bij Ormit Talent echt beseft dat het belangrijk is om juist die verschillende type mensen om je heen te hebben. Die goede ideeën zijn super waardevol, maar je hebt iemand nodig die ze kan uitvoeren en ook iemand die kan plannen om het voor elkaar te krijgen. Ik probeer daar ook echt binnen mijn team invulling aan te geven.”
Zelf impact maken? Lekker blijven waar je zit!
Niet iedereen hoeft bij Greenpeace te werken of Shell te schuwen als je een bijdrage wil leveren aan een betere wereld. Sterker nog, Heske gelooft dat je veel meer impact kan maken binnen je eigen organisatie dan wanneer iedereen bij een NGO zou werken. “Ik zou het een hele slechte ontwikkeling vinden als iedereen met een sterk moreel kompas allemaal bij goede doelen gaan werken. Ik geloof er echt in dat mensen veel verschil binnen een commerciële omgeving kunnen maken. Het zou juist hartstikke goed zijn als die mensen juist bij de commerciële sector blijven werken en die sector van binnenuit veranderen. En ervoor zorgen dat daar dus niet alleen winstmaximalisatie centraal staat, maar ook de waarde die zo’n bedrijf kan toevoegen aan een betere wereld. Je kan in het bedrijfsleven ook een hele gave baan hebben waar je blij van wordt en bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen, in plaats van meteen een nieuwe baan zoeken. Of kijk naar organisaties waar je het meeste verschil kan maken. Misschien is dat juist bij Shell, in plaats van bij Greenpeace waar al een hele hoop andere gepassioneerde mensen werken.”
Kleine stappen voor een groots effect
En impact maken kan op zoveel meer manieren dan het verschil willen maken via je werk. Als consument kan dat natuurlijk ook. Heske: “Maak duurzame keuzes, koop tweedehands kleding, kijk of producten duurzaam zijn geproduceerd, of ze biokatoen hebben gebruikt, check of de arbeidsomstandigheden goed zijn, recycle je kleding, koop fairtrade, koop biologisch, allemaal kleine dingen die je zelf kan doen.” Maar ook binnen de organisatie waar je werkt, kan je kleine stappen zetten: “Kijk hoe groot je footprint is als bedrijf en welke acties je kan ondernemen om die te verkleinen. Dat zit ‘m al in iets kleins, zoals de koffie die je op het werk drinkt. Ga het gesprek aan met je koffie inkoper en zorg ervoor dat hij z’n koffie duurzaam inkoopt.”
Toch grote morele ambities?
Dan heeft Heske nog wel een tip voor je: “Keep the end in mind. Weet wat je wil bereiken, waar je naartoe wil en werk daarnaartoe. En soms lijkt het niet een directe weg, je hebt het niet altijd voor het kiezen. Dan moet je je dus bedenken dat ondanks dat een weg je niet rechtstreeks ergens naartoe brengt, of wellicht is hij wel helemaal afgesloten, je altijd een andere weg kan nemen. Dan ga je linksom of rechtsom, eroverheen of eronderdoor. Maar vind altijd een oplossing om verder te komen en geef niet op.”
Het verhaal van Heske is een verhaal van samenwerking, leiderschap en positieve verandering. Het laat zien dat het mogelijk is om vanuit verschillende invalshoeken impact te maken, of het nu is als leider van een goed doel, als medewerker in het bedrijfsleven of als bewuste consument. Wat echt telt, is de wil om samen te werken aan een betere wereld.