|

Mitch zijn verhaal @DELA

Als Management Trainee zit Mitch van Dijk momenteel op opdracht bij DELA. Nieuwsgierig hoe hij zijn opdracht vindt? Lees snel verder.

Na het tekenen van je contract werd je al vrij snel aan DELA gekoppeld. Waar dacht je in eerste instantie aan bij DELA?
‘’Heel eerlijk? Ik dacht nou, dat zal wel een grijze bedoeling worden. De uitvaartbranche klinkt nou niet bepaald gezellig. Ik had verwacht dat het een organisatie is waarin de gemiddelde leeftijd 50+ is.’’

Oef. En met die gedachten ging je je sollicitatiegesprek in?
‘’Inderdaad. Echter werd tijdens dat gesprek het tegendeel al bewezen. Ik sprak met twee mensen, die nu mij collega’s zijn, en het was zó leuk. Ik kreeg er eigenlijk echt een Ormit Talent vibe van. De nieuwsgierigheid, het energielevel en de werk-privé balans waar veel waarde aan gehecht wordt. Naast de goede vibe hadden ze een zeer interessant project voor me liggen.’’

‘DELA een sneltrein? Ja hoor …’

 

En zo kwam het tot een match! Hoe was het voor je om bij DELA te beginnen?
‘’Tijdens het sollicitatiegesprek vertelde mijn voormalige manager dat ze midden in een integratietraject zaten. Ze zei: ik heb iemand van Ormit Talent nodig die ik op onze sneltrein kan trekken en die per direct met ons mee gaat rennen. In de eerste weken moet je niet denken, maar dóén. Ik dacht ja hoor. DELA… Een sneltrein? Zo veranderlijk zullen zij niet zijn. Tót mijn eerste dag. Ik mailde de desbetreffende manager en kreeg een automatische reply waarin stond: Ik ben met vakantie. Voor alle vragen omtrent het integratietraject kunt u terecht bij Mitch van Dijk.’’

Amber schiet in de lach. Sneltrein dus?
‘’Ja. Sneltrein.’’

De leercurve bij DELA is super steil’

 

Het klinkt vrij pittig. Hoe heb je je daar doorheen geslagen?
‘’Ik werd fantastisch ontvangen door het team. Iedereen heeft me in grote lijnen uitgelegd wat ze doen, waardoor ik meteen wist welke informatie waar te halen viel. Ik zou liegen als ik zeg dat het niet pittig was. Een groot voordeel is wel dat ik duidelijk merkte dat mijn leercurve bij DELA super steil is. Binnen een aantal weken wist ik precies wat er speelde omtrent de integratie én begon ik de organisatie al aardig goed te begrijpen.’’

Hoe sloot die opdracht aan bij jou als persoon?
‘’Héél uitdagend. Ik ben vrij analytisch. Ik houd ervan dingen goed uit te zoeken. Wanneer ik een keuze moet maken, neem ik hier uitgebreid de tijd voor. Als je zo aan het rennen bent, maak je sneller fouten. Ik ben best perfectionistisch dus daar had ik wel moeite mee. Mijn manager heeft me zo goed begeleid en ook deze struggle kon ik met haar bespreken. Zij vroeg me: Mitch, hoeveel procent gaat goed en hoeveel procent gaat fout? Waarop ik haar antwoorde dat zeker 80% goed ging. Ze zei: nou, op een tentamen zou dat een 8 betekenen. Waarschijnlijk was je daar in je schooltijd zeer tevreden mee. Wees niet zo hard voor jezelf. Hiervoor hebben we een team, die overige 20% vangen we samen op.’’

‘Je weet waarvoor je het doet’

 

Zou je iets meer kunnen uitleggen over dat integratietraject?
‘’DELA heeft de organisatie Yarden overgenomen. Hiervoor is een heel projectteam opgezet; er is nieuwe software nodig, systemen moeten worden voorbereid, enzovoort. Ik heb mij specifiek geconcentreerd op de hardware voor uitvaartverzorgers. 75 nieuwe uitvaartverzorgers vanuit Yarden moesten voor 1 juni onderdeel worden van DELA. Het was mijn taak om te zorgen dat zij alle middelen én trainingen hebben om hun werk goed te kunnen doen. Zo heb ik de trainingsdagen vormgegeven en georganiseerd op verschillende locaties door het land. Ik ben een aantal trainingslocaties langs geweest om te zorgen dat alles goed verliep. Toen ik net bij DELA begon heb ik drie dagen meegelopen met een uitvaartverzorger. Ik ben mee geweest naar de familie, de uitvaart, het crematorium, enzovoort.’’

Wow! Vond je dat niet spannend?
‘’Ja eigenlijk wel. Ik voelde me een beetje een indringer. Tegelijkertijd vond ik het bijzonder om te zien dat alle uitvaartverzorgers zoveel passie hebben voor hun werk. En tsja, hierdoor zag ik ook hoe belangrijk het werk van DELA is. Met dit in mijn achterhoofd zat ik ook anders in mijn projecten. Je weet waarvoor je het doet.’’

En momenteel?
‘’Nu ben ik projectmanager van een meer analytisch project. Het gaat over de Net Promotive Score, oftewel: hoe groot is de kans dat men ons aanbeveelt bij vrienden en familie. Klinkt wat vreemd hè, zo na een uitvaart… Maar DELA staat voor innoveren en daarvoor hebben we feedback nodig. De scores werden altijd al bijgehouden, maar ik ga er nu voor zorgen dat we daar ook écht wat mee doen. De eerste plannen heb ik aan het management gepresenteerd met het advies om dit niet vanuit het hoofdkantoor uit te rollen, maar juist mét de regio’s te doen. Dat vonden zij een goed idee. De komende maanden wordt de analyse opgezet en daarna zal ik de verschillende regio’s ingaan. Vanaf de werkvloer gaan we kijken oké, wat doen we nu? Wat voor feedback krijgen we? Hoe gaan we dat verbeteren? Wanneer ik klaar ben, wil ik dat er voor iedere regio een strakke analyse én een duidelijk verbeterplan op tafel ligt.’’

‘Dat ze zo innovatief zijn had ik niet verwacht’

 

Uit jouw verhalen en big smile denk ik op te maken dat je eerste beoordeling van DELA niet helemaal terecht was?
‘’Klopt. Dat ze zo innovatief zijn, had ik niet verwacht. Daarnaast houd ik van de flexibiliteit. Doordat je écht de regie krijgt over een project, krijg je ook de ruimte om dit zelf in te richten. In de eerste maanden vond ik dat lastig, maar tegenwoordig start ik regelmatig thuis op en ga ik pas na de file rijden. Soms ga ik in de middag een uurtje sporten en werk ik daarna wat langer door.’’

Klinkt als een open omgeving?
‘’Ja, open én betrokken. De continue hulp, het teamgevoel… Dat bevalt mij enorm. Iedere maand hebben we een maandstart op een externe locatie. We beginnen met appeltaart en we vergaderen. Dan is er een uitgebreide lunch, gevolgd door nog een vergadermoment. We stoppen om stipt 16.00 uur, om te gaan borrelen. Dat is zowel een interessante als gezellige dag. Beide zijn voor mij belangrijk.’’

Is er nog een final point dat we echt moeten weten over DELA?
‘’Toevallig bespraken we dat op onze laatste maandstart. Zelfredzaamheid is héél belangrijk binnen deze organisatie. Iedereen wil je helpen, maar er wordt wel verwacht dat je het zelf doet. Je moet assertief zijn hier. Punt.’’

Ook nieuwsgierig geworden naar DELA of onze andere traineeship?

Getriggerd? Lees ook zeker deze blogs

Het kernkwadrant van Daniel Ofman, wat kan je er van leren?

Kernkwadranten geven jou het inzicht om jezelf beter te begrijpen. Daarnaast helpen ze je ook om het gedrag van anderen beter te kunnen plaatsen. Door na te denken over jouw kwaliteiten, maar ook jouw ergernissen, valkuilen en uitdagingen leer je om beter te samenwerken en kom je meer in balans. De kracht van dit model zit in zijn eenvoud, reikwijdte en diepgang. In deze blogpost nemen wij je mee in het kernkwadrant, en krijg je een voorbeeld ter inspiratie! 

Wat is een traineeship?

Toptalent: organisaties vechten er om. De ‘war for talent’ is volop gaande. Het verliezen van toptalent is sinds de opkomst van COVID-19 het grootste risico voor de lange termijn groei van organisaties. Het vinden, aantrekken en behouden van talent is topprioriteit. Maar wat zoeken talenten in een baan?