‘The war for talent’ is pas net begonnen!
Toptalent: organisaties vechten er om. De ‘war for talent’ is volop gaande. Het verliezen van toptalent is sinds de opkomst van COVID-19 het grootste risico voor de lange termijn groei van organisaties. Het vinden, aantrekken en behouden van talent is topprioriteit. Maar wat zoeken talenten in een baan?

Aantrekken van talent dé kritische succesfactor voor organisaties
De KPMG CEO Outlook 2020 windt er geen doekjes om. Het behouden van belangrijke medewerkers en het aantrekken van talent is dé kritische succesfactor voor organisaties. Vóór 2020 al erkend als bedrijfsrisico door CEO’s. Maar de komst van COVID-19 zet dit onderwerp met stip op 1.
De veranderingen gaan razendsnel. Zet daarom nu vol in op het vullen van jouw talent pipeline. Krijg inzicht in wat talent drijft. Wat zoeken ze in een baan? Ormit Talent heeft het antwoord. Leer deze 2 generaties jong talent kennen: generatie Y (millennials) en generatie Z (zoomers). Ontdek de succesfactoren!
Generatie Y weet het wel
De ‘war for talent’ richtte zich lang op millennials. Deze generatie, geboren tussen 1981 en 1995, werkt graag samen. Door de komst van internet zijn ze gewend om verbonden te zijn met mensen van over de hele wereld. Hiërarchie is niet zo belangrijk. Iedereen moet gewoon bij de baas naar binnen kunnen lopen. Hun leiders hebben ze graag authentiek en menselijk.
- Generatie Y leeft niet meer voor het werk. Zoals generaties voor hen (generatie X en de babyboomers) wel deden. Ze zoeken naar andere levensdoelen. Bijvoorbeeld tijd voor een rijk sociaal leven. Ze zoeken werk dat aansluit op hun ambities en levensdoelen. Werken graag flexibel en houden van vrijheid. Dus geen saaie 9-tot-5 baan. Maar zij vervlechten werk en privé graag met elkaar. Even sporten of naar de supermarkt tussendoor? Moet kunnen. ’s Avonds de laptop nog even openklappen om aan een project te werken? Ook geen probleem.
- Nieuwe ervaringen vinden millennials interessant. Dus ook ‘job hopping’. Aandacht voor persoonlijke en professionele ontwikkeling is heel belangrijk. Ze zoeken steeds weer naar nieuwe inzichten om te blijven leren. Gaan ook graag in gesprek met een coach die hen kan begeleiden naar een nog ‘betere versie’ van henzelf.
Traineeships zijn uitgevonden voor deze generatie! De vaak korte projecten én ruimte voor ontwikkeling laat ze groeien en shinen.
Stay alert: generatie Z komt er aan!
Maar ondertussen staat een compleet nieuwe generatie klaar om de arbeidsmarkt te betreden. Ontmoet generatie Z (geboren tussen 1995 en 2015). Ofwel de ‘zoomers’.
Deze generatie heeft heel andere wensen met betrekking tot werk, carrière en ontwikkeling. Je zoektocht naar nieuwe talenten moet je hierop aanpassen. Als je op zoek bent naar succes tenminste. Meet the ‘zoomers’:
- Ze zijn gewend om zelfstandig te werken.
- Hebben al vroeg geleerd om datadriven besluiten te nemen.
- Persoonlijke ontwikkeling is, net zoals bij generatie Y, belangrijk.
- Het ontdekken en benutten van hun talenten is waar ze zich graag op richten.
- Krijgen graag erkenning voor die talenten.
- Zijn ze ergens niet goed in? Dan laten ze het duidelijker links liggen. Generatie Z focust zich op hun talenten.
- Ze willen graag bijdragen aan een betere wereld en verwachten dit ook van hun werkgever.
- Het is voor een zoomer niet gek om naast het werk voor een werkgever een eigen bedrijfje te hebben, vaak met een maatschappelijk belang.
- Een goede werk-privé balans vinden ze belangrijk.
Traineeships hebben focus op zelfstandig werken, continu leren en ontwikkelen. En zijn daarmee voor generatie Z ook onweerstaanbaar.
Investeer in talent
Leer alles over het aantrekken van jong talent. Met name de nieuwe generatie Z. They are here to stay. Ontdek hun wensen en drijfveren. De jonge ‘special ones’ uit de millennial en zoomer generaties zijn bijzonder. We love them!
Wat kan jouw organisatie doen om de interesse van deze generatie te wekken?
Jouw organisatie wil vooruit. En snel. Wij weten hoe. Download nu de whitepaper ’Zo word je een generatie Z talentmagneet’. Ontdek alle tips over de nieuwste generatie.
Future starts now.

Blijf up-to-date
Abonneer je op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze laatste cases, whitepapers, evenementen en meer!
"*" geeft vereiste velden aan