De kracht van nieuwsgierigheid
Nieuwsgierigheid lijkt een vanzelfsprekend begrip, maar wat heb je er eigenlijk aan? Dit onderzoekende gedrag is de basis voor verkennen, onderzoeken, en leren. De zoektocht naar het onbekende heeft namelijk een grote aantrekkingskracht. Niet voor niets dat escaperooms, puzzels en reizen zo populair zijn. In deze blogpost ontleden we het begrip nieuwsgierigheid, en geven wij tips hoe jij jouw nieuwsgierigheid voor jou kan laten werken.
Wat is nieuwsgierigheid?
Letterlijk gezien bestaat nieuwsgierig uit de twee woorden: nieuws en gierig. Concreet betekent het dat iemand verlangend is naar nieuws of begerig is naar iets nieuws. Synoniemen van nieuwsgierig zijn o.a. benieuwd, belangstellend en weetgraag. De Dikke van Dale definieert nieuwsgierig als “verlangend te weten”. Nieuwsgierig kan je dus interpreteren als veel belangstelling hebben voor nieuwe dingen. Anderzijds kan nieuwsgierigheid omschreven worden als de drang die een mens kan voelen om iets te weten te komen. Nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat mensen het onbekende gaan verkennen en ontdekkingen te doen.
Iemand die nieuwsgierig is kan je omschrijven als leergierig. Daarnaast wil een nieuwsgierig persoon graag het onbekende ontdekken en daar ook van leren. Je zou denken dat nieuwsgierigheid als positieve eigenschap wordt ervaren. Toch, zoals het woord insinueert kan nieuwsgierigheid ook risico’s met zich meebrengen. Bijvoorbeeld, iemand die wil weten hoe het is om een steile bergwand te beklimmen, kan daarmee zijn leven in gevaar brengen. Toch is nieuwsgierigheid vrijwel altijd een waardevolle competentie, ook in het werkveld. Van een agent die een misdrijf moet oplossen tot een laborant die onderzoek doet naar weefsel. Ieder mens is nieuwsgierig, echter de mate van nieuwsgierigheid verschilt per persoon.
“Wist je dat nieuwsgierige mensen over het algemeen blije en gelukkige mensen zijn? Wanneer je nieuwe dingen doet, geven je hersenen namelijk het stofje dopamine vrij.”
Nieuwsgierigheid toepassen in je werk
1. Creativiteit en innovatie
Nieuwsgierigheid kan op verschillende manieren een positieve twist geven aan jouw werkdag. Zo helpt de drang om te onderzoeken en ontdekken mensen om waakzaam te blijven. Door een nieuwsgierige houding aan te nemen bevorder je creativiteit en innovatie. Dit kan er weer voor zorgen dat er weloverwogen en vernieuwende besluiten genomen worden.
2. Werkrelaties
Daarnaast bevordert een nieuwsgierige houding werkrelaties. Als je jezelf verplaatst in de denkwereld van je collega door middel van vragen, dan duw je jouw eigen mening minder door. Het gevolg is minder conflicten, minder discussies, minder defensieve reacties en dus een beter teamresultaat. Verder helpt nieuwsgierigheid je om oplossingsgericht te denken. Het zorgt ervoor dat je op zoek gaat naar nieuwe mogelijkheden en je openstaat voor nieuwe perspectieven.
3. Maar ben ook niet te nieuwsgierig…
Naast de positieve kanten van nieuwsgierigheid is het van belang in te zien dat er ook risico’s aan nieuwsgierigheid kunnen zitten. Zo kan nieuwsgierigheid als negatief ervaren worden als men geïnteresseerd is in zaken waar zij niets mee te maken hebben of deze interesse andere mensen hindert. Daarnaast kan nieuwsgierigheid ervoor zorgen dat het maken en uitvoeren van beslissingen vertraagd wordt. Wanneer er teveel vragen zijn, kan het dat je de status quo wil achterhalen wat niet altijd de benodigde informatie oplevert. Hieraan verwant ligt dat je teveel kennis kan hebben over een bepaald gebied.
Kortom, nieuwsgierigheid is een competentie die erg waardevol kan zijn, zowel tijdens je werk als daarbuiten. Het zorgt ervoor dat je kennis verbreedt en dat het brein beter functioneert. Het is belangrijk dat je jouw nieuwsgierigheid niet overdrijft en daarmee ongemakkelijke situaties voorkomt. Wij hebben een aantal tips om het meeste te halen uit jouw nieuwsgierigheid tijdens je werk.
Tips om nieuwsgierigheid toe te passen
- Stel niet teveel vragen tegelijk.
- Kijk uit met vragen die te persoonlijk zijn.
- Waardeer de tijd van je collega’s en vraag alleen om de informatie die je echt nodig hebt.
- Forceer mensen niet om informatie te geven die ze niet willen geven.
Blijf up-to-date
Abonneer je op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze laatste cases, whitepapers, evenementen en meer!