|

Sollicitanten in de rij bij KLM en ASML: wat de top tien van Nederland heeft wat jij niet hebt

Wat hebben Shell, ING, AkzoNobel, ASML en Heineken met elkaar gemeen, behalve dat ze tot de top 10 van grootste bedrijven van Nederland behoren? Ze hebben allemaal trainees in huis! In verschillende smaakjes overigens. De een noemt het een young professional program, de ander een future leaders program en weer een ander gaat voor een internationaal sausje door het een international graduate program te noemen. Maar in de kern zijn ze allemaal hetzelfde; een intensief ontwikkeltraject voor een starter die zich zo snel ontpopt tot professional.

Slim, want op deze manier is het makkelijker om young professionals te werven, aan je te binden en uiteindelijk te behouden. Het aanbieden van een traineeship is dus een slimme en strategische keuze als het gaat om personeelplanning, want waar de een instroomt en een gat opvult, kan de ander weer een stap maken binnen de organisatie. Maar er zijn nog een legio aan andere redenen waarom grote corporates als KLM en ASML kiezen voor een traineeship.

Workforce planning

Een stevige talentpijplijn is handig als je door wil blijven groeien als bedrijf. Door goede workforce planning weten organisaties precies waar hun gaten zitten en welke afdeling meer ondersteuning nodig heeft. Door te kiezen voor trainees hebben ze een constante instroom van goed opgeleide en gemotiveerde professionals, die ze zelf hebben gekneed. Daarnaast is het ook nog eens makkelijker om interne vacatures te vullen én hebben ze een buffer tegen onverwachte veranderingen in het personeelsbestand. En vergeet de vergrijzing niet. Veel organisaties gaan de komende jaren echt een probleem krijgen, als zij niet nu investeren in de aanwas van jong talent.

Oplossing voor tekort aan (technisch) personeel

Dat er zo’n beetje overal een personeelstekort is, is inmiddels geen verrassing meer. Je zou haast kunnen stellen dat het de nieuwe norm is. Maar goed, dan moet je alsnog wel met creatieve oplossingen komen om het probleem op te lossen. Ook grote corporates met naamsbekendheid hebben de grote uitdaging om de juiste mensen te vinden. Het is vooral een struggle om goed technisch aangelegd personeel te vinden. Bijvoorbeeld voor grote uitdagingen als automatisering, de inzet van AI en data vraagstukken. Dus als een ambitieuze junior met een beetje technisch inzicht zichzelf kan ontwikkelen bij een partij als Philips, dan is dat een win-win voor beide partijen.

Snel talent spotten

En het is al helemaal een gewonnen wedstrijd als je ook nog eens young potentials binnenhaalt. Vaak zijn trainees net afgestudeerd en zijn ze nog zoekende in welke kant ze op willen. Dit is voor organisaties met een traineeship dé kans om jong talent verschillende rollen uit te laten proberen en ze zelf laten ervaren waar ze het beste tot hun recht komen. Zo houden ze hun mensen blij, blijven ze langer plakken en hebben ze ook nog eens talentvolle mensen op de juiste plek zitten. Dit is cruciaal in workforce planning. Met een traineeship durven grote organisaties verder te kijken dan wat ze precies nodig hebben. Ze kijken naar potentie en niet of iemand precies aan alle eisen van een functie voldoet. Organisaties die op deze manier naar talent kijken, zijn winnaars in de markt.

Kostenbesparing op de lange termijn

Oké, toegegeven, zo’n traineeship ontwikkelen kost geld en tijd. Iets wat voor de top 10 van Nederland waarschijnlijk niet per se een issue is, maar ze weten ook dat je op de lange termijn juist kosten bespaart. De kosten van externe werving, onboarding en training van nieuwe mensen ligt vaak veel hoger dan het opzetten van een traineeship programma. Met doorgroeimogelijkheden en de kans om jezelf te ontwikkelen houden organisaties deze mensen binnen. Bovendien zijn blije mensen vaak vitaler en de kosten van intern werven liggen veel lager.

But wait, there’s more!

Het hebben van een traineeship is dus een strategisch voordeel en als grote speler kan je eigenlijk niet meer zonder. En dan hebben we het belangrijkste nog niet eens benoemt. Trainees komen binnen met een frisse blik, goede zin om aan de slag te gaan en zijn in staat om verandering teweeg te brengen. Bovendien zijn zij digital savvy en zijn oprecht begaan met de aarde en het milieu. Iets waar elke organisatie nu van kan profiteren. Bij een goed trainseeship durven de trainees je uit te dagen en je uit de comfort zone te trekken. En kan je écht eindelijk die hoognodige stappen maken voor groei. Dus ja, het hebben van een traineeship is echt een win-win voor iedereen.  

Mockup gids

Benieuwd of een traineeship wat voor jouw organisatie is?

Download dan de whitepaper voor een effectief Talent Ontwikkel Programma. Hierin vind je niet alleen waar je in je organisatie rekening mee moet houden, maar ook wat een frisse wind in je organisatie gaat opleveren. Boordevol best practices, checklists en ervaringen.

Getriggerd? Lees ook zeker deze blogs

10 redenen waarom data science studenten geen keuze kunnen maken

Elke dag kan gevuld zijn met besluiteloosheid. Terwijl er mensen zijn die nergens een beslissing over lijken te kunnen nemen, zijn er anderen die geen eenvoudige beslissing nemen over wat ze moeten dragen. In dit artikel beschrijven we tien redenen waarom je geen keuze kunt maken en misschien merk je dan dat het nemen van beslissingen een beetje makkelijker wordt.

Wil Gen Z te veel te snel?

Het in balans brengen van de ambitie van Gen Z met de behoefte aan geduld en groei op de werkvloer brengt uitdagingen met zich mee. Beïnvloed door sociale media botst hun verlangen om te groeien soms met de realiteit van professionele ontwikkeling. Hoe breng je het belang van leren in hun huidige functies over en motiveer je hen om te blijven?

De opkomst van de Analytics Translator

Data is goud waard en wie er niet in investeert, loopt achter. Elk bedrijf verzamelt tegenwoordig ontelbaar veel data, waarmee brede databases worden opgebouwd. Maar dan?